Budowa spalarni odpadów medycznych i weterynaryjnych

Temat budowy spalarni odpadów medycznych i weterynaryjnych, która miałaby zostać wybudowana na terenie naszego miasta, wzbudziła wiele kontrowersji wśród mieszkańców Zambrowa. Tą sprawą żyje całe nasze miasto.
Z pomysłem wybudowania w Zambrowie spalarni odpadów medycznych i weterynaryjnych wystąpiła spółka EMKA S.A. z Żyrardowa. Planowane przedsięwzięcie pn.: „Budowa zakładu do odzysku energii z odpadów o wydajności maksymalnej 400 kg/h na działce nr 1947/6 i 2740/3 obręb 0001 Zambrów w mieście Zambrów” miałoby powstać przy ul. Produkcyjnej.
W ramach inwestycji zaplanowano budowę budynku ITPO, gdzie znajdowałaby się m. in. linia technologiczna do termicznego przekształcania odpadów o wydajności maksymalnej 400 kg/h, pomieszczenie turbiny parowej, stacja uzdatniania wody oraz magazyn zakaźnych odpadów medycznych i weterynaryjnych. Ponadto wybudowane zostałyby m. in. magazyn odpadów przyjmowanych do przetwarzania innych niż zakaźne, miejsce do magazynowania odpadów, stanowisko do mycia i dezynfekcji chłodni, zbiorniki lub zbiornik bezodpływowy na ścieki przemysłowe.
Plany spółki EMKA S.A. nie spotkały się jednak z pozytywnym odzewem naszego społeczeństwa. Mieszkańcy obawiają się o swoje zdrowie, o zdrowie swoich rodzin, boją się, że pogorszy się sytuacja naszego lokalnego środowiska naturalnego, stan powietrza. Chcą uniknąć hałasu i ewentualnego odoru z magazynowanych odpadów.
Po interwencjach mieszkańców, radnych miejskich i powiatowych, zarządu Rodzinnych Ogrodów Działkowych „Pod Długoborzem”, Burmistrz Miasta Zambrów Kazimierz Dąbrowski zadeklarował, że zrobi wszystko, aby “tego typu spalarnia nie powstała w naszym mieście”.
8 lipca br. włodarz naszego miasta zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydziału Spraw Terenowych II w Łomży z prośbą o uzgodnienie warunków realizacji dla przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa zakładu do odzysku energii z odpadów o wydajności maksymalnej 400 kg/h na działkach nr 1947/6 i 2740/3 obręb 0001 Zambrów w miejscowości Zambrów”.
Po analizie przedłożonych dokumentów i w oparciu o zebrany w sprawie materiał dowodowy Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku Wydział Spraw Terenowych II w Łomży stwierdził, że „nie ma możliwości określenia warunków środowiskowych, gwarantujących zgodność lokalizacji przedmiotowej inwestycji z zapisami wspomnianego aktu prawa miejscowego lub naruszenie jego ustaleń”. Mowa tu o miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, z którym – wg burmistrza – lokalizacja planowanej inwestycji byłaby niezgodna.
Dlatego Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku wydał postanowienie o odmowie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia.
Opracowanie Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej dla zadania „Budowa obwodnicy Zambrowa w ciągu dróg krajowych nr 63 i 66”
Etapy prac projektowych:
• Etap I: Uproszczone Studium Korytarzowe – zakończone
• Etap II: Analiza i prognoza ruchu do STEŚ – w trakcie
• Etap III: Opracowania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego- w trakcie
• Etap IV: Inwentaryzacja przyrodnicza + Opracowanie wyników- w trakcie
• Etap V:I Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ-I)- w trakcie
• Etap VI: Materiały do wniosku o wydanie decyzji środowiskowe
• Etap VII: Materiały do Audytu BRD do STEŚ-II
• Etap VIII: Opracowania geologiczno-inżynierskiej i archeologiczne
• Etap IX: Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ-II)
Nadrzędnym celem inwestycji jest:
1) usunięcie ruchu tranzytowego z miejscowości Zambrów,
2) poprawa warunków ruchu oraz bezpieczeństwa drogowego w rejonie inwestycji.
Numer drogi
DK63/DK66

Nazwa odcinka
Obwodnica Zambrowa w ciągu dróg krajowych nr 63 i 66

Długość
7 km

Lata realizacji
2026 – 2028

Szczegółowe informacje
Znamy wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu. Przez Zambrów przejeżdża ponad 12 tys. pojazdów na dobę
Redaktor Naczelny środa, 17 Listopad, 2021 Aktualności, Informacje
Generalna Dyrekcja Dróg Publicznych i Autostrad opublikowała pierwsze podsumowanie Generalnego Pomiaru Ruchu (GPR) rozpoczętego w 2020 r. i zakończonego w tym roku. Wyniki będą mogły być wykorzystywane między innymi do podejmowania decyzji o budowie nowych dróg.
Podstawowym celem GPR jest uzyskanie, na podstawie przeprowadzonych pomiarów bezpośrednich, najważniejszych parametrów oraz charakterystyk ruchu drogowego dla wszystkich odcinków sieci dróg krajowych objętych pomiarem. W GPR 2020/21 pomiarem została objęta sieć dróg krajowych o długości 18 256 km (wg stanu na 31 maja 2021 r.), podzielona na 2 289 odcinków pomiarowych.
W związku z opracowywaniem wariantów budowy obwodnicy Zambrowa dla dróg krajowych nr 63 i 66 warto przeanalizować odnotowane w raporcie wartości. Na szczególną uwagę zasługują dwa miejsca pomiarowe położone na terenie miasta Zambrów o numerach 50728 i 50729 gdzie osiągnięty został średni dobowy ruch roczny pojazdów silnikowych ogółem:
ZAMBRÓW /PRZEJŚCIE 1: UL. ŁOMŻYŃSKA – UL. MAZOWIECKA (DK66)/ – 11645
ZAMBRÓW /PRZEJŚCIE 2: UL. MAZOWIECKA (DK66) – (UL. WOLSKA, UL.TARGOWA)/ – 12157