Jubileusz 40-lecia ROD „Niezapominajka”
W sobotę 18 września 2021 r na terenie ROD „Niezapominajka”…
W 2006 roku zakupiono altankę z przeznaczeniem na biuro ogrodu, która w 2017 roku przeszła generalny remont. Kilka lat później wybudowano przy niej wiatę, zakupiono ławki i stoły oraz postawiono garaż metalowy. W miejscu tym odbywają się coroczne walne zebrania oraz organizowane są uroczyste obchody „Dni Działkowca”. Na remont biura zarząd ogrodu pozyskał 3.000,-zł dotacji z Okręgowego Zarządu PZD w Białymstoku.
W roku 2018 przeprowadzono inwestycję dotyczącą okamerowania ogrodu, na którą otrzymano wsparcie finansowe od Burmistrza Miasta Zambrów w wysokości 16.000,- zł. Na terenie ogrodu zainstalowanych jest 11 kamer.
Ogród „Niezapominajka” zajmuje powierzchnię 4,1916 ha. Aktualnie na ogrodzie jest 126 działek i wszystkie są zagospodarowane.
Początki założenia ogrodu sięgają 1981 roku. Na wniosek pracowników Zespołu Opieki Zdrowotnej Naczelnik Miasta i Gminy w Zambrowie decyzją z dnia 12.05.1981 roku postanowił przekazać nieodpłatnie w użytkowanie dla ZOZ nieruchomość rolną stanowiącą własność państwa, położoną na terenie miasta Zambrów z przeznaczeniem na organizację ogrodu działkowego.
Na terenie miasta istniało wiele instytucji, których pracownicy nie posiadali działek, a zapotrzebowanie na nie było duże. Zgodnie z opracowanym planem zagospodarowania na przekazanych gruntach zaprojektowano 114 działek. Instytucje otrzymujące działki dla swoich pracowników zobowiązane zostały do partycypacji w kosztach urządzania ogrodu działkowego zgodnie z kosztorysem, proporcjonalnie do ilości otrzymanych działek. Ustalono wkład inwestycyjny 30 tysięcy zł za jedną działkę i dokonano przydziału działek dla poszczególnych zakładów:
• Zakład Opieki Zdrowotnej – 20 działek
• Państwowy Ośrodek Maszynowy – 12 działek
• Wydział Oświaty – 21 działek
• Urząd Miasta i Gminy – 12 działek
• Wojewódzki Urząd Spraw Wewnętrznych – 19 działek
• Wojewódzki Zakład Inwestycji Rolniczych – 8 działek
• Spółdzielnia Kółek Rolniczych – 6 działek
• Zakład Ubezpieczeń Społecznych – 3 działki
• Mera-Błonie Zambrów – 3 działki
• Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska – 3 działki
• Rejonowy Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej – 2 działki
• Miejsko-Gminny Dom Kultury, Rejonowe Przedsiębiorstwo Melioracyjne, Wytwórnia Mączki Kostnej, Spółdzielnia Transportu Wiejskiego, Zakład Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego – po jednej działce.
Podział ten nie był ostateczny, ponieważ niektóre zakłady rezygnowały z przydziału, a inne chętnie przejmowały wolne działki do zagospodarowania.
Na pierwszym walnym zebraniu działkowców wybrano zarząd ogrodu w składzie: Prezes – Jerzy Gigol, Z-ca Prezesa – Czesław Suchocki, Sekretarz – Regina Bukowska, Skarbnik – Eugenia Brajczewska, Księgowy – Zbigniew Bogdański, Członkowie: Jerzy Krawczyk, Marek Wiśniewski, Edmund Nowowiejski, Eugeniusz Maliszewski, Krystyna Łukaszewicz, Sylwester Malinowski.
Pierwszy Zarząd, a po nim następne przystąpiły do realizacji najważniejszych dla ogrodu zadań tzn .wykonanie drenacji terenu (1984 r), zabezpieczenia ogrodu w wodę (1989r – 4 studnie) oraz ogrodzenie terenu (1986r). Ogrodzenie wykonano z siatki ocynkowanej – długość 921 mb, w tym 3 bramy.
Grunty ogrodu „Niezapominajka” były w użytkowaniu służby zdrowia do dnia 17.02.1993 roku. W dniu tym nastąpiło protokolarne przekazanie gruntów przez Zespół Opieki Zdrowotnej Polskiemu Związkowi Działkowców Wojewódzkiemu Zarządowi w Łomży. Na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego Urząd Rejonowy w Zambrowie w dniu 11.03.1993 r. wydał decyzję administracyjną o przekazaniu gruntów w użytkowanie na czas nieokreślony Wojewódzkiemu Zarządowi PZD w Łomży.
W 1994 roku ówczesny zarząd ogrodu podjął się bardzo ważnej inwestycji – wybudowania sieci wodociągowej. W 2002 roku powołano zespół ds. elektryfikacji ogrodu, który znalazł chętnych do założenia prądu na swojej działce. Realizację inwestycji rozłożono na dwa lata. W 2003 roku została wybudowana linia elektryczna na alei głównej ogrodu i podpisano umowę z Zakładem Energetycznym w Łomży na dostawę prądu. W 2004 roku pierwszy działkowcy, którzy uczestniczyli w inwestycji, doprowadzili światło do swoich altanek.
W tym samym roku podjęto uchwałę o nadaniu nazw poszczególnym alejkom na terenie ogrodu.
Prezes – Bożena Lasek
I Z-ca Prezesa – Janusz Korzeniowski
Z-ca Prezesa – Zofia Wojsz
Sekretarz – Wioleta Klimowicz
Skarbnik – Krystyna Porowska
Nasza strona internetowa używa plików cookies (tzw. ciasteczka) w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do twoich potrzeb. Każdy może zaakceptować pliki cookies albo ma możliwość wyłączenia ich w przeglądarce, dzięki czemu nie będą zbierane żadne informacje.
Dowiedź się więcej Rozumiem